JUDO   |   KARATE   |   AIKIDO
Monipuolinen liikunta

Lapsella ja nuorella olisi hyvä olla karaten lisäksi muitakin liikuntaharrastuksia. Liikunnan ei aina tarvitse olla ohjattua, vaan tärkeää on myös omaehtoinen liikkuminen. Kasvavalle lapselle ja nuorelle on eduksi, kun liikunta on mahdollisimman monipuolista.

Kasvavan lapsen ja nuoren pitäisi liikkua päivittäin noin kaksi tuntia. Tätä liikuntamäärää ei tarvitse suorittaa ohjatusti, vaan mukaan lasketaan kaikenlainen liikkuminen urheiluseurassa, koulussa ja vapaa-ajalla. Eli tietokone kiinni ja ulos!

Uni ja ruoka

Harjoituksissa näkee nykyään liikaa haukottelevia junnuja. Harjoittelu kärsii kun lapsi tai nuori on väsynyt, koulusta puhumattakaan. Virkeänä on paljon mukavampi harjoitella!

Liikkuvalla lapsella ja nuorella pitäisi päivän aikana löytyä ainakin seuraavat ateriat: aamiainen, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Ennen harjoituksia ei pidä syödä raskaasti, limu ja karkki eivät myöskään sovi ennen harjoitusta. Mitään lisäravinteita tai energiajuomia ei juniori harjoittelussa tarvitse, niiden käytölle on yleensä määrätty ikäsuositukset tai ikärajat. 

 

Nuori Suomen sivuilla: 

Urheilulliset elämäntavat , Vanhemmille