JUDO   |   KARATE   |   AIKIDO
Harjoittelu
Junnujen harjoittelu alkaa aina alkulämmittelyllä. Kun lihakset on saatu lämmitettyä niin venytellään kevyesti. Sitten onkin vuorossa lajiharjoittelu jossa yleensä aloitataan perustekniikalla, josta siirrytään yhdistelmä- ja paritekniikoihin. Lajiharjoitteluun kuuluu myös ottelutekniikkaa ja kataharjoittelu.  Harjoituksien puolivälissä on lyhyt juomatauko jolloin on myös hyvä jutella hetki junnujen kanssa. Harjoituksien loppupuolella yleensä leikitään ja kisaillaan ja tehdään myös kuntoharjoituksia. Leikkejä voi olla myös alkulämmittelyssä ja välillä myös keskellä tekniikkaharjoittelua kevennyksenä. Harjoittelu lopetetaan yleensä loppuvenyttelyyn. Harjoitukset alkavat ja loppuvat normaaleihin karaten kumarruksiin.

Seuraavassa yhden harjoituksen kulku:
( 26.4.2007, aiheena vyökoetekniikka, 8-14v, kesto 1,5h )

Alkukumarrukset
Alkulämmittely:
-oja-oksa leikki, ukemi-harjoitus ja väistämisharjoitus
-potku ja tasapainoharjoitus: samalla jalalla maegeri eteen, sokutogeri sivulle, ushirogeri taakse

Venyttelyt ohjatusti: paljon eri venytyksiä kevyesti.

Lajiharjoittelu:
-maegeri, nimaegeri 1, nimaegeri 2 (ylemmät vyöarvot)
-lyhyt juomatauko, puhutaan tulevasta vyökoeleiristä
-surikomi mawashigeri-gyakuzuki: ensin muodossa, sitten parin kanssa harjoitellen; potku
pistehanskaan, lyönti toiseen pistehanskaan
-chudanuke-gyakuzuki, Kuu no kata

Loppukisailu: (joukkuekisa)
Hypitään pari kerrallaan salin päähän kaverin jalkaa ylhäällä pitäen ja juostaan takaisin, seuraava pari lähtee matkaan jne. voittajajoukkue määrää mitä kuntoliikettä muut tekevät. Punnerretaan. Seuraavaksi kisailu uudelleen hieman joukkueita tasoittaen. Voittajajoukkue määrää mitä kuntoliikettä muut tekevät. Vatsoja. Sitten tehdään yhdessä selkälihasliikettä, vatsoja, kyykkyjä.

Loppuvenyttelyä itsenäisesti.
Loppukumarrukset, palaute harjoituksesta ja kuittaukset harjoituskorttiin.

                      
 

Kaikkien junnujen kannattaa ainakin kerran käydä katsomassa aikuisharjoituksia. Aikuisharjoitus eroaa junioriharjoituksesta ainakin kovemmasta vaatimustasosta johtuen ja harjoitus on yleensä kovempi myös fyysisesti. Aikuisharjoituksen seuraaminen auttaa ymmärtämään paremmin lajin luonnetta ja antaa esimerkkiä myös juniorin harjoitteluun. Yli 12-vuotias juniori voi myös halutessaan osallistua aikuisten harjoitukseen, asia kannattaa sopia ohjaajan kanssa etukäteen.